Wykrywanie DNA Borrelia burgdorferi metodą reakcji łańcuchowej polimerazy w mazi stawowej od pacjentów z boreliozą czesc 4

Próbki, które nie dawały sygnału amplifikacji, uważano za hamujące i wyłączono je z badania. Analiza statystyczna
Podobieństwo grup porównywano za pomocą dokładnego testu Fishera, rozkład wartości między grupami porównywano za pomocą testu sumy rang Wilcoxona, a zgodność między wynikami testu obliczano z wartościami . według następującego wzoru: . = (obserwowana umowa – oczekiwana umowa) podzielona przez (1 – oczekiwana umowa). Wszystkie wartości P są dwustronne.
Wyniki
Tabela 2. Tabela 2. Wyniki PCR w mazi stawowej od pacjentów z przypadkiem i kontrolą. W testach przeprowadzonych niezależnie w dwóch laboratoriach wykryto DNA B. burgdorferi przy użyciu co najmniej jednego zestawu starterów-sond w początkowych próbkach płynu maziowego u 75 z 90 pacjentów z zapaleniem stawów z Lyme. Natomiast DNA B. burgdorferi nie znaleziono u żadnego z 69 pacjentów kontrolnych ani w próbkach kontrolnych próby ślepej. W testach hamowania, 2 z 15 negatywnych próbek od pacjentów z boreliozowym zapaleniem stawów i 5 próbek od pacjentów kontrolnych wciąż dawało wyniki ujemne, co wskazuje, że obecne były inhibitory amplifikacji PCR. Po wykluczeniu tych próbek DNA B. burgdorferi wykryto w początkowej próbce od 75 z 88 pacjentów z boreliozowym zapaleniem stawów, ale żaden z 64 pacjentów kontrolnych (Tabela 2).
Z czterech zestawów primerów i sond stosowanych w dwóch laboratoriach, wszystkie trzy zestawy OspA wykryły DNA B. burgdorferi w 75 do 89 procent z 75 pacjentów z pozytywnymi wynikami testu (Tabela 2). Czterdziestu ośmiu pacjentów (64 procent) miało pozytywne wyniki z wszystkimi trzema zestawami OspA, podczas gdy 18 pacjentów (24 procent) miało pozytywne wyniki tylko z jednym zestawem. Zestaw 4, który wykrył chromosomalny DNA kodujący rybosomalne RNA 16S, był mniej czuły niż zestawy primer-sondy OspA; 56 procent z 75 pacjentów miało pozytywne wyniki z tym zestawem, a wszystkie z nich również uzyskały pozytywne wyniki z zestawem OspA 3. W laboratorium 1, 88 procent pacjentów miało zgodne wyniki z dwoma zestawami starterów i sondy OspA stosowanymi w tym laboratorium (kappa = 0,73). Pomiędzy laboratoriami i 2, 78 procent miało zgodne wyniki z zestawami primerów i sondy OspA, które były skierowane do tego samego segmentu genu (zestawy 2 i 3) (kappa = 0,54).
Tabela 3. Tabela 3. Dane kliniczne i wyniki PCR u pacjentów z boreliozą. Dane kliniczne z 88 pacjentów z boreliozowym zapaleniem stawów korelowały z wynikami PCR z ich początkowych próbek płynu maziowego (Tabela 3). W porównaniu z 13 pacjentami z wynikiem ujemnym, 75 pacjentów, u których wykryto DNA B. burgdorferi w płynie stawowym miało istotnie wyższe wartości białych krwinek w płynie stawowym (P <0,003), krótsze czasy trwania choroby (P <0,02) i zapalenie stawów (P <0,03) i dłuższy czas trwania zapalenia stawów po aspiracji (P = 0,03). Prawie wszyscy z dodatnimi wynikami byli nieleczeni lub otrzymali tylko krótkie kursy doustnej antybiotykoterapii (<1 miesiąc) przed wspólnym aspiracją (P <0,001).
Tabela 4. Tabela 4. Wyniki PCR według leczenia antybiotykami. Rycina 1. Rycina 1. Naturalna historia boreliozy i wyniki PCR u 12 nieleczonych pacjentów. Poziome linie oznaczają okresy zapalenia stawów. Pacjenci 10, 11 i 12 mieli przewlekłe boreliozowe zapalenie stawów, zdefiniowane jako rok lub więcej ciągłego zapalenia stawów
[patrz też: przegladarka nfz, thermolifting zaffiro, przeglądarka skierowań do sanatorium ]