Wyeliminowanie transmisji cholery na Haiti

Kiedy huragan Matthew uderzył w dniu 4 października 2016 r., Pozostawił 1,4 miliona ludzi na południu Haiti potrzebujących pilnej pomocy humanitarnej; zniszczył domy i zakłady opieki zdrowotnej, zalane źródła wody z odpływami, zrujnowane uprawy, zabił zwierzęta i wyparł setki tysięcy ludzi. Następnym aktem katastrofy jest odrodzenie się w endemicznej cholerze.
Cholera nie była zarejestrowana na Haiti, dopóki nie została wprowadzona w 2010 r. Wprowadzenie wirusa Vibrio cholerae do populacji, która nigdy nie była narażona na cholerę i która miała bardzo ograniczony dostęp do bezpiecznej wody i urządzeń sanitarnych, miało przewidywalny efekt: wybuchową epidemię cholery, która zabił co najmniej 10 000 osób i spowodował blisko 800 000 zgłoszonych przypadków w całym kraju
Teraz, w siódmym roku, epidemia zebrała niezmierne żniwo na ludziach, społecznościach i systemie opieki zdrowotnej na Haiti, a zasoby do jej kontrolowania były zbyt ograniczone. W 2015 r. Na Haiti odnotowano więcej przypadków cholery na jedną populację niż w jakimkolwiek innym kraju. W 2016 roku w pierwszych 9 miesiącach roku było 29 000 przypadków cholery – już katastrofa przed uderzeniem huraganu. I jak to często bywa, biedni najbardziej ucierpieli. Potrzebne są nowe podejścia w celu rozwiązania bieżącego problemu i złagodzenia cierpienia na cholerę na Haiti. Następstwa huraganu zwiększają pilność tego problemu.
W dniach 13 i 14 października 2016 r. Minister zdrowia i ludności na Haiti, Daphnee Benoit, zwołał panel ekspertów w amerykańskich National Institutes of Health, aby zasięgnąć porady na temat zwalczania cholery na Haiti ze szczególnym odniesieniem do stosowania szczepionek w następstwa huraganu Matthew. Dwa tygodnie po huraganie Matthew liczba przypadków cholery wzrosła, a wielu zaniepokoiło się wpływem na życie ludzkie. Konsultacje zaowocowały następującym konsensusem.
Odpowiedź na huragan Matthew musi przede wszystkim zaspokoić potrzeby ofiar w zakresie pomocy humanitarnej, poprzez zapewnienie żywności, schronienia i czystej wody osobom, którym brakuje niezbędnych środków ratunkowych. Kluczową strategią jest gromadzenie awaryjnych działań w zakresie czystej wody w celu zwalczania znanego ryzyka wystąpienia cholery w najbliższej fazie. Powinniśmy przynajmniej założyć, że nastąpiło dalsze zanieczyszczenie źródeł słodkiej wody na południowym półwyspie Haiti. Zapewnienie ludziom dostępu do efektywnie chlorowanej wody oraz bezpiecznego przechowywania wody w domu (lub w schronie) jest kluczowym celem ratowania życia.
Istnieje jednoczesna potrzeba zapewnienia, że ​​centra leczenia cholery i stanowiska nawadniania doustnego są funkcjonalne. Po huraganie wiele z tych obiektów będzie musiało zostać przebudowanych; zaopatrywane ponownie w płyny nawadniające, antybiotyki i cynk dla dzieci; i wspierane przez pracowników w celu skutecznego wyszukiwania przypadków w społeczności i szybkiego leczenia chorych. Strategie te nie zmieniły się od początku epidemii cholery w 2010 roku, chociaż w ostatnich latach zasoby do ich wdrożenia zmalały.
Kiedy epidemia cholery zaczęła się na Haiti, a kilka lat później, brakowało zgody co do roli, jaką może odegrać doustna szczepionka przeciwko cholery (OCV) w odpowiedzi. Jedną wyraźną kwestią było jednak to, że dostawa szczepionki była bardzo ograniczona, a doświadczenie w stosowaniu OCV w odpowiedzi na wybuchy epidemii było ograniczone. Ponadto fakt, że najtańsza szczepionka nie spełniała jeszcze wymagań wstępnych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oznaczała, że ​​Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF) i inne agencje Narodów Zjednoczonych nie mogły go kupić.
Od tego czasu wiele wydarzeń zwiększyło naszą zdolność do kontrolowania epidemii na Haiti. Dwa bezpieczne, skuteczne OCV są teraz dostępne w przystępnej cenie (1,70 USD do 1,85 USD za dawkę), są kwalifikowane przez WHO i są dostępne w rosnących ilościach. Produkty są zasadniczo tą samą szczepionką, wyprodukowaną przez różnych producentów. Shanchol (Shantha Biotechnics, Indie) został wstępnie zakwalifikowany w 2011 r. W 2013 r. Ustalono 2 miliony dawek zapasów OCV jako dobro publiczne do zarządzania szczepionką. Euvichol (Eubiologics, Korea Południowa) został wstępnie zakwalifikowany przez WHO w 2015 r., A producent ogłosił niedawno, że może produkować 25 milionów jednodawkowych fiolek rocznie, które pozostają stabilne w temperaturze 37 ° C przez 30 dni, unikając marnotrawstwa i umożliwiając dostarczanie do najbardziej odległe obszary bez konieczności stosowania rygorystycznych łańcuchów chłodniczych. Dostępne są inne OCV (VaxChora, PaxVax, Stany Zjednoczone, Dukoral, Valneva, Szwecja), ale w tej chwili nie są one uważane za praktyczne w przypadku dużego wykorzystania zdrowia publicznego w ubogich w zasoby środowiskach.
Wreszcie, seria badań dotyczących OCV na Haiti wykazała skuteczność szczepionki Shanchol zarówno w środowisku miejskim, jak i wiejskim, wykonalność osiągania wysokich wskaźników pokrycia oraz niski koszt dostarczania tej szczepionki dla populacji. W jednym z najbiedniejszych miejskich slumsów na Haiti nie odnotowano ani jednego przypadku potwierdzonej kulturowo cholery w okresie od września 2013 r. Do sierpnia 2016 r. U osób, które Reklama otrzymała łączną interwencję zapewniającą chlorowanie w gospodarstwach domowych i szczepienia na cholerę.2-4 Badania te uzupełniają inne ostatnie badania OCV z Gwinei i Sudanu Południowego. Informacje te zasadniczo zmieniają sposób, w jaki władze sanitarne powinny teraz rozważyć zastosowanie OCV w kontrolowaniu cholery. Masowe szczepienia na Haiti ratowałyby ludzkie życie, a modelowanie sugeruje, że taka interwencja w połączeniu z ukierunkowanymi, skutecznymi interwencjami w zakresie wody, kanalizacji i higieny może znacznie kontrolować, a nawet eliminować chorobę w ciągu kilku lat od wprowadzenia programu, przy przystępny koszt. Ten średniookresowy plan będzie musiał być podporządkowany długofalowym wysiłkom zmierzającym do urzeczywistnienia prawa człowieka do dostępu do czystej wody, który to cel będzie wymagał znacznego budżetu i do osiągnięcia przez lata, jeśli nie dziesięciolecia. Kontrola na cholerę była problemem na Haiti przez 6 lat przed huraganem Matthew – nie tylko z powodu niewystarczających zasobów, ale także z powodu ogromu wyzwania, jakim było przywrócenie poważnie ograniczonego dostępu ludności do czystej wody i urządzeń sanitarnych.