Wpływ diety bogatej w sacharozę lub aspartam na zachowanie i funkcje poznawcze u dzieci

Rafinowany cukier (zwłaszcza sacharoza) i aspartam (ester .-aspartylo-1-fenyloalaniny-o-metylowy) uważano za możliwą przyczynę nadpobudliwości i innych problemów zachowania u dzieci1,2. Przypuszczalną reakcję na sacharozę przypisano kilku możliwym przyczynom, w tym wzrostowi cukru we krwi krótko po spożyciu, reaktywnej hipoglikemii w kilka godzin po spożyciu oraz reakcji alergicznej3. Przypuszczalną reakcję na aspartam przypisano temu, że jego metabolizm powoduje podwyższone stężenia fenyloalaniny w osoczu, co z kolei może zmienić transport niezbędnych aminokwasów do mózgu1,4,5. Pomimo subiektywnych doniesień na temat behawioralnego działania cukru i aspartamu, większość kontrolowanych badań nie wykazała stałych niekorzystnych efektów .6,7. Poprzednie badania z kontrolowanymi projektami badały zachowania dzieci bezpośrednio po prowokacji żywieniowej, ale badania te były krytykowane za krótki czas i warunki laboratoryjne6. Niektórzy twierdzą, że dzieci w wieku przedszkolnym mogą być szczególnie wrażliwe na cukier8 i że jego działanie może się różnić w zależności od stosunku cukru do białka i węglowodanów w ostatnio spożywanym posiłku6. Takie argumenty nie rozwiązały kwestii, czy dietetyczne substancje słodzące mają długoterminowe skutki behawioralne.
Pomimo braku spójnych obiektywnych danych demonstrujących behawioralne lub poznawcze działanie cukru lub aspartamu, subiektywne doniesienia o takich niepożądanych działaniach nadal są szeroko rozpowszechnione. Ponieważ sacharoza i aspartam są powszechnymi składnikami diety dla dzieci, jakakolwiek ewentualna zależność między tymi substancjami słodzącymi a zachowaniem jest poważnym problemem zdrowotnym. Aby przetestować hipotezę, że sacharoza lub aspartam wpływa na zachowanie i wydajność poznawczą u dzieci, ocenialiśmy dzieci poddane diecie bogatej w sacharozę, aspartam lub sacharynę (placebo) w podwójnie ślepej próbie z łacińskim wzorem kwadratowym i szerokim zakresem zależnym środki.
Metody
Przedmioty
Badani byli rekrutowani poprzez reklamy w popularnych mediach i prezentacje w programach przedszkolnych. Dzieci wrażliwe na cukier zostały zidentyfikowane na podstawie raportów rodziców.
Zbadano dwie grupy dzieci. Jedna grupa składała się z 23 dzieci w wieku przedszkolnym (6 do 10 lat) zgłoszonych przez rodziców, aby zareagować negatywnie na cukier, a druga grupa składała się z 25 normalnych dzieci w wieku przedszkolnym (3 do 5 lat).
Projekt
Tabela 1. Tabela 1. Sekwencje dietetyczne dla dwóch osób w projekcie kwadratu łacińskiego dla eksperymentalnych diet z losowym rozkładem diety pozorowanej. Protokół badania został zatwierdzony przez University of Iowa Komitet ds. Badań angażujących ludzi. Badani i ich rodziny zostali umieszczeni na innej diecie dla każdego z trzech kolejnych okresów trzytygodniowych. Jedna z trzech diet była bogata w sacharozę bez sztucznych słodzików, inna w niską zawartość sacharozy i zawierała aspartam, a trzecia w sacharozie zawierała sacharynę (placebo). Wszystkie diety były zasadniczo wolne od dodatków, sztucznych barwników spożywczych i konserwantów. Dwie z sekwencji diety przedstawiono w Tabeli 1.
Dzieci, ich rodziny i personel badawczy były nieświadome kolejności diet
[więcej w: virkon, badanie krwi tarczyca cena, bean boozled challenge allegro ]