Ryzyko sercowo-naczyniowe z azytromycyna

Ani artykuł Svanströma i in. (2 maja) ani związany z nim artykuł autorstwa Mosholder et al.2 przytacza dowolne randomizowane, kontrolowane próby azytromycyny w chorobie niedokrwiennej serca. W metaanalizie tych badań (dotyczących 13 778 pacjentów i około 700 zgonów) iloraz szans na zgon związany z azytromycyną w porównaniu z placebo wynosił 0,91 (95% przedział ufności [CI], 0,77 do 1,09; P = 0,31) .3,4 W badaniu Ray i wsp. z udziałem beneficjentów Medicaid odnotowano 79 zgonów wśród pacjentów, którzy nie otrzymali antybiotyków (1 391 180 sesji kontrolnych), 70 zgonów wśród pacjentów, którzy otrzymywali amoksycylinę (1 348 672 recept) i 36 zgonów wśród pacjentów otrzymujących azytromycynę (347 795 recept), a więc stosowanie azytromycyny, jak w porównaniu z brakiem leczenia antybiotykami wiązało się ze współczynnikiem ryzyka 1,85 (95% CI, 1,25 do 2,75; P = 0,002) .5 W analizie Svanströma i wsp. w badaniu z dopasowaniem do oceny punktowej zgon u wystąpiło 17 zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych wśród pacjentów, którzy otrzymywali obecnie azytromycynę (1,1 zgonów na 1000 pacjento-lat), w porównaniu do 6 zgonów wśród pacjentów, którzy nie otrzymywali antybiotyków (0,4 zgonów na 1000 pacjento-lat), więc wskaźnik częstości wynosił 2,85 (95 % CI, od 1,13 do 7,24). Jednak w porównaniu z penicyliną V, dla której istnieją podobne wskazania, azytromycyna nie wiązała się ze zwiększonym ryzykiem zgonu. W każdej dyskusji dotyczącej ryzyka sercowego związanego z azytromycyną należy rozważyć badania kontrolowane placebo z udziałem wrażliwych pacjentów. Próby te obejmowały przedłużoną ekspozycję na azytromycynę i zgromadziły wiele zdarzeń, a interpretacja efektu leczenia nie jest mylona. John JV McMurray, MD Pardeep S. Jhund, MB, Ph.D. University of Glasgow, Glasgow, Wielka Brytania Jan. ac.uk Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem. 5 Referencje1. Svanstrom H, Pasternak B, Hviid A. Zastosowanie azytromycyny i śmierci z przyczyn sercowo-naczyniowych. N Engl J Med 2013; 368: 1704-1712 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline 2. Mosholder AD, Mathew J, Alexander JJ, Smith H, Nabliar S. Ryzyko sercowo-naczyniowe z azytromycyną i innymi lekami przeciwbakteryjnymi. N Engl J Med 2013; 368: 1665-1668 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline 3. Grayston JT, Kronmal RA, Jackson LA, i in. Azytromycyna do wtórnego zapobiegania incydentom wieńcowym. N Engl J Med 2005; 352: 1637-1645 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline 4. Baker WL, Couch KA. Azytromycyna do wtórnego zapobiegania chorobie wieńcowej: metaanaliza. Am J Health Syst Pharm 2007; 64: 830-836 Crossref Web of Science Medline 5. Ray WA, Murray KT, Hall K, Arbogast PG, Stein CM. Azytromycyna i ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych. N Engl J Med 2012; 366: 1881-1890 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline Svanström i in. wnieść istotny wkład w dyskusję na temat stosunku korzyści do ryzyka stosowania azytromycyny. Jednak ich wniosek, że stosowanie azytromycyny nie wiązało się ze zwiększonym ryzykiem zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych. . . Nie jest obsługiwany przez ich dane. Jak zauważyli Mosholder et al., Górna granica 95% przedziału ufności dla obserwowanego współczynnika szybkości wynosi 1,55. Podawana górna granica dla dodatkowych zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych wynosi 11 na milion przypadków leczenia. Analizy bezpieczeństwa, takie jak te autorstwa Svanströma i in. są analogiczne do prób nieporówności1,2; stąd bardziej odpowiedni wniosek jest taki, że dane wykluczają ryzyko przekraczające współczynnik stopy równy 1,55 lub więcej niż 11 dodatkowych zgonów na milion kursów leczenia. Ponadto, nie przedstawiono żadnej prospektywnej hipotezy dotyczącej akceptowalnego ryzyka umożliwiającego interpretację obserwowanych przedziałó w ufności w kontekście korzyści z leku. Chociaż zaobserwowane ryzyko może być dopuszczalne, biorąc pod uwagę korzyści z azytromycyny, różni się to znacznie od wniosków autorów dotyczących braku zwiększonego ryzyka. Eric P. Brass, MD, Ph.D. Port-University of California w Los Angeles Medical Center, Torrance, Kalifornia edu Dr Brass zgłasza otrzymywanie opłat za konsultacje od Sigma Tau Pharmaceuticals, GlaxoSmithKline, Novartis, McNeil Consumer Pharmaceuticals, Novo Nordisk, 3D Communications, Catabasis Pharmaceuticals, Allergan, NovaDigm Therapeutics, Arena Pharmaceuticals, NanoBio, Bayer, Endo Pharmaceuticals, Amgen, World Self-Medication Przemysł, Merck, Ironwood Pharmaceuticals, SpinalMotion, NPS Pharmaceuticals, HeartWare International, Takeda Pharmaceuticals, Genzyme, Stowarzyszenie Ochrony Zdrowia Konsumentów, Depomed, Cangene, Aveo Oncology, Galderma i QRxPharma oraz posiadanie kapitału w Catabasis Pharmaceuticals i Calistoga Pharmaceuticals Nie zgł oszono żadnego innego potencjalnego konfliktu interesów zw [podobne: stomatologia estetyczna, leczenie kanałowe, Stetoskopy dla lekarzy ]

[patrz też: pediatra pruszków, pci medycyna, lekarz od krwi ]