Kortykosterydy przeciw bakteryjnemu zapaleniu opon mózgowych u dorosłych w Afryce Subsaharyjskiej ad

W Egipcie otwarte badanie obejmujące dorosłych i dzieci sugerowało zmniejszenie śmiertelności u pacjentów z pneumokokowym zapaleniem opon mózgowych.14 Badanie pediatryczne w Malawi nie wykazało korzyści z kortykosteroidów u dzieci z bakteryjnym zapaleniem opon mózgowych.15 Próby ograniczone do dorosłych w krajach rozwijających się albo nie wykazano żadnej korzyści, albo nie było wystarczającej siły. 16-19 Kortykosteroidy są tanie, bezpieczne i dostępne, dlatego też byłyby odpowiednie dla takich pacjentów, jeśli okażą się skuteczne. Przeprowadziliśmy podwójnie ślepą próbę, randomizowaną, kontrolowaną placebo próbę leczenia adjuwantowego deksametazonem u dorosłych z bakteryjnym zapaleniem opon mózgowo-rdzeniowych w Malawi. W wielu częściach Afryki Subsaharyjskiej leczenie dożylne nie może być łatwe. Kuracja domięśniowa ceftriaksonu została oceniona w bakteryjnym zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych u dzieci, ale nie u dorosłych.20,21 Jeśli udowodniono skuteczność terapii domięśniowej, może to ułatwić wczesną terapię antybiotykową na odległych obszarach. W związku z tym pacjenci zostali losowo przydzieleni w modelu czynnikowym w celu otrzymania antybiotykoterapii zarówno domięśniowo, jak i dożylnie.
Metody
Badanie przeprowadzono w okresie od maja 2002 r. Do stycznia 2005 r. W szpitalu centralnym Queen Elizabeth w Blantyre w Malawi. Szpital oferuje bezpłatną opiekę 10 000 dorosłych pacjentów hospitalizowanych rocznie, z których 70% ma zakażenie wirusem HIV. Wszyscy pacjenci, u których nastąpiło nakłucie lędźwiowe, zostali niezwłocznie skierowani do członka personelu badawczego w celu oceny kwalifikowalności. Kryterium włączenia było kliniczne podejrzenie bakteryjnego zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych i albo dodatniego płynu mózgowo-rdzeniowego na mikroskopie (zdefiniowane jako organizmy obserwowane na barwieniu Grama lub ponad 100 białych komórek na milimetr sześcienny, z których ponad 50% było neutrofilami) lub mętny płyn mózgowo-rdzeniowy podczas natychmiastowej mikroskopii był niedostępny. Kryterium wykluczenia było wiek poniżej 16 lat, kortykosteroidy otrzymane w ciągu ostatnich 48 godzin, kryptokoki wykryte w próbkach płynu mózgowo-rdzeniowego za pomocą mikroskopu lub przeciwwskazania do badania leków. Pacjenci lub ich prawni opiekunowie udzielili pisemnej świadomej zgody lub, jeśli nie byli w stanie czytać ani pisać, niezależnie przed wyrażeniem zgody na przesłuchanie, uzyskali niezależną zgodę. Projekt badania i gromadzenie danych zostały przeprowadzone przez członków University of Malawi College of Medicine. Instytucja finansująca (Meningitis Research Foundation) oraz firmy farmaceutyczne przekazujące leki (Emcure Pharmaceuticals i Cipla) nie odgrywały żadnej roli w projektowaniu, prowadzeniu, analizowaniu ani raportowaniu wyników, ani nie były zaangażowane w pisanie lub zatwierdzanie manuskryptu. Badanie zostało zaaprobowane przez komisje ds. Etyki badawczej University of Malawi College of Medicine oraz Liverpool School of Tropical Medicine.
Pacjenci byli losowo przydzielani do otrzymywania deksametazonu (Dexacip, Cipla) w dawce 16 mg w 4 ml jałowej wody dwa razy dziennie lub placebo (buforowana sterylna woda, Cipla) w dawce 4 ml dwa razy na dobę dożylnie przez 4 dni, oraz ceftriakson domięśniowy lub dożylny (C-Tri, Emcure Pharmaceuticals) w dawce 2 g dwa razy dziennie przez 10 dni. Deksametazon lub placebo podawano bezpośrednio przed podaniem ceftriaksonu
[przypisy: nfz przeglądarka skierowań do sanatorium, przegladarka nfz, bean boozled challenge allegro ]