Gorączka Q podczas ciąży – ryzyko dla kobiet, płodów i położników

Patogenna rola Coxiella burnetii w czasie ciąży jest kontrowersyjna. U bydła, owiec i kóz podejrzewano o aborcję, niską masę urodzeniową i wcześniactwo. Przypadki gorączki Q zdarzały się sporadycznie podczas ciąży u ludzi1. Zgłaszamy przypadek zakażenia podczas ciąży, po którym nastąpiło zakażenie płodu i śmierć.
26-letnia pielęgniarka, która była w ósmym tygodniu ciąży i pracowała na oddziale intensywnej opieki medycznej z gorączką i kaszlem. Diagnoza ostrej gorączki Q została podjęta na podstawie serokonwersji, a ona otrzymywała ko-trimoksazol przez 21 dni. Nie miała czynników ryzyka narażenia na gorączkę Q, takich jak kontakt ze zwierzętami domowymi lub surowe mleko. W 24 tygodniu ciąży była hospitalizowana z powodu nieprawidłowych skurczów macicy; płód został następnie przerwany. Łożysko miało liczne ogniska nekrozy, w których C. burnetii zidentyfikowano za pomocą immunofluorescencji. Badanie mikroskopowe płodu wykazało niespecyficzne zmiany zapalne płuc. C. burnetii zidentyfikowano w śledzionie i nerce, ale nie w płucach płodu i wyizolowano go zarówno z łożyska, jak i nerki płodu2.
Surowica matki zawierała wysokie poziomy przeciwciał przeciwko C. burnetii, typowe dla przewlekłej infekcji3. Była leczona doksycykliną i stała się bezobjawowa. Siedem dni po aborcji położnik, który dostarczył płód i łożysko z zapaleniem płuc, a wkrótce potem przeciwciała przeciwko C. burnetii, wykryto w jego surowicy. Był leczony doksycykliną i wyzdrowiał.
C. burnetii wyizolowano z łożysk bezobjawowych kobiet 4, a organizm ten spowodował aborcję i martwicę urodzeniową5. Spośród 15 opublikowanych przypadków gorączki Q podczas ciąży, C. burnetii wyizolowano z 6 z 11 łożysk; wynik ciąży był prawidłowy w 5 przypadkach, wcześniactwo i niska masa urodzeniowa odnotowano w 7 przypadkach, a śmierć płodu w macicy wystąpiła w 3 przypadkach1. Śmierć płodu została przypisana do niewydolności łożyska spowodowanej zapaleniem naczyń, ale może to być spowodowane zakażeniem płodu. Infekcja u położnika w tym przypadku mogła być wynikiem aerozolu organizmów w zakażonym łożysku.
Didier Raoult, MD, Ph.D.
Andreas Stein, MD
Światowe Centrum Organizacji Współpracy w zakresie Rickettsial Reference and Research, Marsylia, 13385, Francja
5 Referencje1. Marrie TJ. Gorączka Q w ciąży: raport z dwóch przypadków. Infect Dis Clin Pract. 1993, 2: 207-209