Canagliflozyna oraz zdarzenia sercowo-naczyniowe i nerkowe w cukrzycy typu 2

W badaniach Canagliflozin Cardiovascular Assessment Study (CANVAS) (wydanie z 17 sierpnia) pacjent, któremu przydzielono otrzymanie kanagliflozyny, miał znacznie niższe odsetki pierwotnego wyniku (zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych, niezakończony zgonem zawał mięśnia sercowego, lub udar niezakończony zgonem) niż osoby, którym przypisano otrzymanie placebo (współczynnik ryzyka, 0,86, przedział ufności 95% [CI], 0,75 do 0,97). Jednak poza statystyczną istotnością różnica terapeutyczna musi być znacząca klinicznie. W skali bezwzględnej wyniki te pokazują, że ponad 200 pacjentów musi otrzymywać codziennie kanagliflozynę przez cały czas trwania badania (średnia 3,6 roku, mediana 2,4 roku). zamówienie dla pacjenta. Co ważniejsze, próby wskazują na ryzyko amputacji, która jest niemal dwukrotnie wyższa u pacjentów otrzymujących kanagliflozynę niż u pacjentów otrzymujących placebo (współczynnik ryzyka, 1,97, 95% CI, 1,41 do 2,75). Chociaż ryzyko było przede wszystkim na poziomie palców u nóg i śródstopia, 29% dotkniętych chorobą uczestników miało bardziej proksymalną amputację. Podobnie jak w przypadku innych nowych leków na cukrzycę typu 2, kanagliflozyna jest droga, a sugerowana cena za tabletkę wynosi 10,53 USD (9,09 EUR, 8,03 GBP) .3 Modele ekonomiczne4,5 muszą zostać zaktualizowane, aby rozważyć stosunek korzyści do szkodliwości wyłaniający się z tych nowych leków. dane.
Piero Baglioni, MD
Centre Hospitalier St. Jean d Angély, St. Jean d Angély, Francja
-angely.fr
Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
5 Referencje1. Neal B, Perkovic V, Mahaffey KW, i in. Canagliflozyna oraz zdarzenia sercowo-naczyniowe i nerkowe w cukrzycy typu 2. N Engl J Med 2017; 377: 644-657
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
2. Pocock SJ, Stone GW. Główny wynik jest pozytywny – czy to wystarczy? N Engl J Med 2016; 375: 971-979
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
3. Vouyiouklis M. Canagliflozin: poprawa cukrzycy poprzez wytwarzanie słodkiego moczu. Cleve Clin J Med 2013; 80: 683-687
Crossref Web of Science Medline
4. Ektare VU, Lopez JM, Martin SC, i in. Efektywność kosztowa kanagliflozyny w porównaniu z sitagliptyną w przypadku T2DM. Am J Manag Care 2014; 20: S204-S215
Web of Science Medline
5. Lafeuille MH, Grittner AM, Gravel J, i in. Ekonomiczna symulacja wyników leczenia kanagliflozyną i sitagliptyną u pacjentów z cukrzycą typu 2 z niewystarczającą kontrolą glikemii. J Med Econ 2015; 18: 113-125
Crossref Web of Science Medline
Ze względu na politykę przejrzystości czasopisma, czytelnicy mają dostęp do wyczerpującej dokumentacji opublikowanych badań. W badaniach CANVAS pojawiają się zaskakujące niespójności między sekcją analizy statystycznej protokołów próbnych a ostatecznym artykułem, wpływającym na ważne punkty dotyczące projektowania dwóch prób. Pierwotna hipoteza, że w stosunku do placebo i standardu opieki, canagliflozyna plus standard opieki zmniejsza ryzyko CV [sercowo-naczyniowe] jest określana jako test nie gorszej jakości, z wykorzystaniem marginesu 1,3 dla współczynnika ryzyka dla pierwotny wynik leczenia kanagliflozyną w porównaniu z placebo w opublikowanym artykule, podczas gdy jest opisywany jako jedynie eksploracyjny w badaniu CANVAS-Neral (CANVAS-R). Obliczenia wielkości próbek w oryginalnym protokole odnoszą się do zmian poziomu hemoglobiny glikowanej, a nie do wyników sercowo-naczyniowych i przechodzą kilka transformacji zanim się uspokoją. Metodologiczne niespójności w projektach i analizach, które powinny zostać wyraźnie sprecyzowane na początku procesu, budzą poważne obawy krytycznego czytelnika, który stara się ustalić zasadność próby.
N. Med. M. Merc? Fernández-Balsells
Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta, Girona, Hiszpania

Lidia Sojo-Vega, MD
Institut Catal? de la Salut, Girona, Hiszpania
Dr Wifredo Ricart-Engel, Ph.D.
CIBERobn, Girona, Hiszpania
W badaniach CANVAS stosowanie kanagliflozyny wiązało się ze zwiększonym ryzykiem amputacji. Większość amputacji była niewielka i występowała dystalnie. Chociaż mechanizmy wciąż są niejasne, fakt, że przewaga zdarzeń miała miejsce u pacjentów z historią amputacji i chorobą tętnic obwodowych może dawać pewne wskazówki. W analizie wieloczynnikowej najważniejszym predyktorem amputacji była wcześniejsza amputacja (współczynnik ryzyka, 20,9, 95% CI, 4,2 do 30,8). Stwarza to możliwość, że pacjenci w badaniu, u których wystąpiło krytyczne niedokrwienie kończyn mogą być podatni na nagromadzenie krwi i zmiany lepkości, o których wiadomo, że występują z inhibitorami kotransportera sodu-glukozy 2 (SGLT-2). Pacjenci z krytycznym niedokrwieniem kończyny mają poważnie upośledzoną perfuzję, a nawet niewielkie zmiany l
[patrz też: lekarz, psycholog poznań, Stetoskopy dla lekarzy ]